Informowanie pacjenta o jego stanie zdrowia to obowiązek każdego lekarza

Wizyta u dentysty.

Bardzo często lekarze nie zdają sobie sprawy z tego, że pacjent nie do końca wie, w jakiej kondycji jest jego zdrowie i z czym wiąże się leczenie, które jest wdrażane. I chociaż specjaliści mówią o wielu kwestiach związanych z leczeniem, niejednokrotnie robią to w sposób tak zawiły, że przeciętny obywatel nie jest w stanie wciągnąć z tego zbyt wiele informacji dla siebie, które byłyby w stanie zaspokoić jego obawy i odpowiedzieć na nurtujące go pytania.

Oczywiście każdy pacjent ma prawo pytać i przyznać trzeba, że jeszcze niewielu to robi. Najczęściej jest to spowodowane wstydem – osoby przychodzące do specjalisty bardzo często nie wiedzą o co mają pytać i w jaki sposób. Zdarza się także, że nie rozumieją tego, o czym mówi do nich lekarz i nie znajdują w sobie odwagi, aby dopytać o szczegóły.

Ten rodzaj niewiedzy jest bardzo niebezpieczny nie tylko dla pacjenta, ale także i dla stomatologa, który często musi zdecydować się na materiały stomatologiczne dopasowane do dotychczasowego przebiegu leczenia pacjenta i wcześniejszych zabiegów, jakie przeszedł. Pacjent, który nie ma świadomości tego, w jakim stanie jest jego organizm oraz jakie choroby przeszedł dotychczas, nie jest wiarygodnym źródłem dla lekarza, zwłaszcza w sytuacji, w której zmienia miejsce dotychczasowego leczenia. Sprowadza się to przede wszystkim do strachu stomatologa, że zamiast pomóc – może tylko zaszkodzić. Wszystko to sprowadza się do mniej efektywnego leczenia, które może nieść za sobą konsekwencje zdrowotne dla pacjentów.

W tej sytuacji największe niebezpieczeństwo stanowi jednak dla siebie sam pacjent, który bez świadomości tego, na co choruje, nie jest w stanie w żaden sposób unikać zagrożeń wynikających ze swojego stanu zdrowia. Taka osoba nie jest w stanie prawidłowo zadbać o zdrowie i kondycję jamy ustnej, ponieważ nie ma świadomości, jakie sytuacje mogą stanowić dla niej zagrożenie i negatywnie wpłynąć na stan zębów. Podobnie wygląda rzecz z pacjentami, którzy w trakcie zabiegu są niepewni tego, co się z nimi dzieje i z jakim rodzajem zabiegu jest związane konkretne narzędzie stomatologiczne. Niewiedza jest niejednokrotnie związana ze strachem przed wizytą u stomatologa, a żeby jej uniknąć wystarczy umieć zadawać konkretne pytania, które pomogą rozwiać wszystkie wątpliwości i obawy związane z wykonywanym zabiegiem. Zgodnie ze stwierdzeniem – kto pyta, nie błądzi, zawsze lepiej wiedzieć więcej i umieć z tej wiedzy skorzystać, niż żyć w niewiedzy i borykać się z późniejszymi konsekwencjami związanymi ze swoją niewiedzą.

Największy obowiązek spoczywa na barkach stomatologa, który nie tylko posiada odpowiednią wiedzę, ale i jest osobą zobowiązaną do przekazywania informacji o stanie zdrowia przede wszystkim pacjentowi. Warto także postarać się, aby wiedzę tę ująć w słowa, które będą stanowiły jasny, prosty i czytelny przekaz, jak należy o zdrowie dbać i co zrobić, aby było ono w jak najlepszej kondycji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.